Ruokamyrkytykset ja asiakasvalitukset

Kuinka toimia, jos epäilet saaneesi ruokamyrkytyksen?

Ota yhteys terveystarkastajaan jos epäilet, että sinä tai asiakkaasi on saanut ruokamyrkytyksen.

Terveystarkastajan yhteystiedot:
050 345 7714 (ma-pe klo 9-15)
ymparistoterveys@pirkkala.fi

Tällä ilmoituksella  Ilppa: ilmoitus sairastumisesta voit ilmoittaa sairastumisesta tai muusta reaktiosta, jonka epäilet aiheutuneen elintarvikkeesta (esim. ruokamyrkytys), talousvedestä tai uimavedestä. Mikäli ilmoittaminen Ilppa-lomakkeella ei onnistu, ole yhteydessä terveystarkastajaan. 

Mikä aiheuttaa ruokamyrkytyksen?

Ruokamyrkytyksiä voivat aiheuttaa mm. bakteerit, bakteerien tuottamat toksiinit ja virukset. Ruokamyrkytyksen tavallisimpia oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, vatsakipu, ripuli ja kuumeilu. Oireet alkavat yleensä 1-12 tunnin tai päivän kuluttua saastuneen ruoan tai veden nauttimisesta ja ne kestävät tavallisesti pari kolme päivää. Joidenkin bakteerien ja virusten osalta itämisaika ja oireiden kesto voi olla useampia päiviä.

Lisätietoa ruokamyrkytyksistä löydät Ruokaviraston ja Zoonoosikeskuksen sivuilta.

Asiakasvalitukset

Milloin on hyvä olla yhteydessä elintarvikevalvontaan?

  • olet ostanut elintarvikkeen, joka ei täytä laadultaan tai muilta ominaisuuksiltaan (pakkausmerkinnät, koostumus, pakkauksen eheys, vieraat aineet/esineet, elintarviketuholaiset, makuvirhe) elintarvikemääräyksiä
  • huomaat myyntipaikassa/tarjoilupaikassa elintarvikkeen turvallisuutta vaarantavia tekijöitä kuten virheelliset käsittelyt, liian lämpöiset säilytysolosuhteet, elintarvikkeiden turvallisuutta vaarantava epäsiisteys, ym.

Asiakasvalituksen saa tehdä Ilpan kautta: Haittailmoitus.  Mikäli ilmoittaminen Ilppa-lomakkeella ei onnistu, ole yhteydessä terveystarkastajaan. 

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteestasi